"Ha az ember képtelen, hogy magától elmozduljon, akkor az élet löki arrébb, amikor eljön az idő!"


PIRAMIS JÁTÉK, vagy NETWORK MARKETING?

 

Piramisjáték

Piramisjáték, vagy Network Marketing ?

A piramisjáték, vagy más néven pilótajáték

Hazánkban illegális. Lényegében egy olyan hálózat, amelybe az újonnan belépett emberek belépési díját a felette elhelyezkedő személyek kapják meg.
A Network Marketing vállalkozásokkal (melyet sokan összekevernek a piramisjátékkal), viszont szolgáltatások, termékértékesítés zajlik, és ezekből részesednek a hálózat tagjai, a marketingtervükben leírtak szerint. Ezek többségében legálisan működő bejegyzett cégek.

Piramisjáték jellemzői:

  1. Magas összegű csatlakozási díj. Általában nem, vagy egyértelműen nem akkora ellenértéket kap a jelölt, mint a belépési díj pl: klubtagság, információs csomag.
  2. Nincs “használható” termék. Lényegében nem történik valós gazdasági tevékenység (ha mégis, akkor az a látszat fenntartásáért van).
  3. A hálózat célja nem a termék értékesítés és forgalom létrehozása. A hangsúly az új emberek, beléptetésén van. Az új belépők belépési díja “tartja el” a hálózatot.
  4. Előfordul, hogy cég nem is létezik. A pénzt az újonnan beléptetett emberek közvetlenül a felettük elhelyezkedőknek küldik.

Történeti áttekintés

A piramisjáték nem mai találmány. A húszas évek Chicagójában egy olasz bevándorló, Charles Ponzi felfedezése volt, hogy ha a játékba beszállók megadott összeget fizetnek a láncban felettük állóknak, és sikerül néhány ismerősüket ugyanerre rábeszélni, a befizetett összeg többszörösével lehetnek gazdagabbak. Sajnos az élet már több ezerszer bebizonyította, hogy csak azok lesznek nyereségesek, akik a játék elején szállnak be a láncba, és azok nagyot buknak, akik a végén fektetik be a pénzüket ilyen „üzletbe”.
Ponzi 1921-ben rájött, hogy a korszak nemzetközi postaügyi konvencióját remekül kihasználhatja. 1906-ban, Rómában több mint 60 állam úgy döntött, hogy ha valaki egy másik országba levelet küld, a megbeszélt átváltási arányok szerint kupont mellékelhet a válaszbélyegre. Hősünk kiszámolta, hogy akár 400 százalékos haszonra is szert tehet, ha az Európában vásárolt kupont az USA-ban váltja be, majd a bélyeget pénzzé teszi. A barátai és ismerősei, majd azok ismerősei tömött sorokban várakoztak bostoni irodája előtt, hogy ígérete szerint 90 nap alatt 50 százalékos hozamot fizessen a pénzük után. Az üzlet hamarosan bedőlt, hiszen a trükkös olasznak tonnaszám kellett volna a kuponokat Európában felvásárolnia, hogy huzamosan betarthassa ígéretét. Ponzi azonban az extraprofit kifizetéséhez inkább az új ügyfelek pénzét használta.
Massachussets államügyésze megkérte Ponzit, hogy amíg át nem vizsgálják a cég könyvelését, ne fogadjon el újabb befizetéseket. A hír hallatán egyre többen vették ki pénzüket, ami rövid idő alatt az üzlet összeomlásához vezetett. Ponzi több mint 20 ezer befektetőtől 10 millió dollárt gyűjtött be, amelyből 4 millióval maradt adós. A Ponzi-séma bizonyítja, hogy az ügylet elindítójával szemben azok jártak jól, akik az elején fektettek be, de még időben kiszálltak.
A séma azóta is időről időre kísértésbe hozza az emberiséget. Albániában a teljes lakosság háromnegyede szállt be pilótajátékba, de akadtak szerencsés és szerencsétlen vállalkozók Olaszországban, Németországban, Szerbiában, Romániában és persze Magyarországon is.
Nálunk az 1980-as évek botrányai után 1996 óta büntetik a pilótajáték szervezőit.

A piramis modernkóri változata.
Nézünk meg egy nagyvállalatot.

€€€€€€€€
Felül vannak
a tulajdonosok
€€€€€€€€€€€€€€
§ Alatta az igazgatók §
********************
♥-Alatta az aligazgatók-♥
♥**************************♥
♦–Alatta az ágazatvezetők–♦
♦******************************♦
♣ —-Alatta az osztályvezetők—-♣

♣***********************************♣
ø                     Alatta a beosztottak           ø
ø****************************************ø

Tulajdonképpen ez is egy piramis!!!

Itt minden szinthez más jövedelem tartozik. Legkevesebb a beosztottaknak jut, pedig ők végzik el a legtöbb munkát.                   Ők azért dolgoznak, hogy a cég tulajdonosai meggazdagodjanak, megvalósítsák álmaikat, céljaikat.Ezek azemberek tulajdonképpen lemondtak céljaikról, álmaikról. Ők a modern rabszolgák.

 

 

A Network Marketing

Bár az Network marketing-et és a piramisjátékot nem vehetjük egy kalap alá, mégis sok a hasonlóság a két modellben. Egy alapvető különbség azonban van: a Network Marketing-rendszer mindig konkrét termékek vagy szolgáltatások árusításra épül, azaz a hálózat keretében forgalmazott áru vagy szolgáltatás értékesítése nem a hagyományos csatornákon történik, hanem egy lépcsőzetesen kialakított hálózaton keresztül.
Ezért a tagoknak nemcsak a termék vagy a szolgáltatás árusítása a feladatuk, hanem a hálózat bővítése is. Jutalékukat nemcsak a maguk értékesítette termékek vagy a szolgáltatás után kapják, hanem az után is részesülnek, amit az általuk  felépített hálózat adott el. Ez utóbbi logika következménye, hogy a Network Marketing és a piramisjáték között időnként elmosódik a határ. Az alacsonyabb szinten álló tagok pénzt juttatnak a magasabb szintekre, és ahogy a rendszer bővül, elvileg mindenki jövedelemhez jut mindaddig, amíg van lehetőség új tagok beszervezésére. Könnyen kiszámolható, hogy az így épülő piramis véges, hiszen idővel nem lehet több munkatársat bevonni, és telítődik a piac. Ha nincs több befizető, az alsó szinten állók nem jutnak megfelelő jövedelemhez, és a rendszer könnyen összeomolhat.

A piramisjátékkal ellentétben a Network Marketing-ben azonban nemcsak az új tagok befizetéseiből érkeznek a felsőbb szintek bevételei, hiszen a termékek vagy szolgáltatások termelői és fogyasztói árának különbözete is bevételt hoz. Ezért előfordulhat, hogy senki sem jár rosszul: ezt már több, Network Marketing-rendszerrel működő vállalat bizonyította világszerte. Azt, hogy a rendszer fenntartható-e, alapvetően az dönti el, mennyire őrizi meg versenyképességét a cég árusította szolgáltatás, termékcsalád, illetve milyen az arány a kétféle eladás (a bevont új tagoknak eladott ún. belépőcsomag, illetve a hálózaton kívüli vásárlóknak eladott áruk) között. Ha a termék vagy a szolgáltatás nem adható el, és a cég bevétele csak a belépő új tagok által megvásárolt kezdőcsomagból származik, könnyen kialakulhat a zárt piramisrendszer, amelynek szükségszerű bukás a vége.

Hogy ne érjen csalódás, mindenképp érdemes alapos nyomozómunkát végezned, mielőtt egy ilyen rendszerbe beszállsz.

7 tipp, hogyan ismerd fel a Network Marketingnek álcázott piramisjátékot

  1. Soha ne a weboldal kinézete alapján ítéld meg a bemutatkozó céget. Ha egy vállalkozásnak professzionálisan tervezett honlapja van, még korántsem biztos, hogy törvényes, legálisan működő cégről van szó. Csak olyan céggel köss üzletet, amelyet ismersz vagy leinformáltál, és amelyben megbízol.
  2. Ne kapcsolódj olyan rendszerbe, ahol csak az új tagok beszervezéséért kapsz jutalékot. Jövedelmed elsődleges forrása a termék vagy szolgáltatások értékesítéséből származzon. Csak akkor jogosult egy Network Marketing-cég, ha speciális szolgáltatásai, termékei a rendszerbe lépés nélkül nem megvásárolhatók. Győződj meg arról, hogy a kínált termék valóban rendelkezik-e a beharangozott tulajdonságokkal, valóban piacképes-e.
  3. Ne lépj be olyan Network Marketing-cégbe, ahol túl nagy kezdőcsomagot, nagy értékű saját készletet kell vásárolnod. Ezek a rendszerek álcázott piramisjátékok, amelyek bármikor összeomolhatnak.
  4. Ne hidd el, bármilyen csábító is, hogy kevés munkával könnyen meggazdagodhatsz. A szolgáltatások, termékek közvetlen értékesítése és az emberek meggyőzése nagyon kemény, kitartó munkát igényel. Gondold végig, hogy alkalmas vagy-e arra, hogy naponta elismételd ugyanazokat az érveket. Azt sem árt végiggondolnod, hogy ismeretségi körödben tudod-e az adott szolgáltatást, terméket értékesíteni, mit szólnak a barátaid, ha üzleti céllal keresed fel őket.
  5. Adj magadnak időt a döntéshez. A jó üzlet holnap is jó üzlet, ha pedig agresszívan sürgetnek, vagy nyomást alkalmaznak a döntéshozáskor, annak más nem lehet oka, mint hogy a cégnek valami rejtegetnivalója van.
  6. A gondolkodási idő arra is szükséges, hogy utánanézhess, mi mindent írtak, mondtak mások az adott vállalkozásról az interneten. Használd ennek érdekében a keresőket, adj fel üzeneteket a vonatkozó blogokban, vagy nézd meg azokat a weboldalakat, ahol folyamatosan gyűjtik a tisztességtelen Network Marketing-cégekre vonatkozó panaszokat. A leleplező írások ott vannak a világ legnagyobb kirakatában, csak meg kell találni őket! Nagy kapocsgyűjteményt találsz a cím alatt, ahonnan kiindulva sok olyan Network Marketing-céget is megismerhetsz, amelyek képviselői még nem találtak ránk, hiszen talán majd csak a jövőben teszik be a lábukat Európába. Menj elébe az információknak!
  7. Vigyázz arra, hogy az interneten az emberek nem mindig azok, aminek látszanak. Van, hogy jóindulatú baráti tanácsnak tűnik a munkaajánlat, melyet egy fórumozó társadtól kapsz, valójában az illető nagyban osztja a tippeket, egy intenzív beszervező munka részeként. Ne légy hiszékeny, és mindig kontrolláld az interneten kapott információkat, mert ezt senki más nem teszi meg helyetted!

BTK. 299/c. §